Współpraca z Uniwersytetem Artystycznym - wywiad z Ryszardem Balcerkiewiczem
Z Ryszardem Balcerkiewiczem, założycielem marek NOTI i BALMA, rozmawia Hanna Rybarska.
Panie Prezesie, jakie Pana zdaniem są najważniejsze wartości Programu Edukacyjno-Projektowego.
PE-P cechuje się przede wszystkim otwartością – NOTI i BALMA od początku współpracują z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu i z wielkim zaciekawieniem obserwują rozwój studentów i ich nowatorskie pomysły. Ważne jest dla nas zaufanie – szanujemy to, że studenci powierzyli naszej opiece swoje projekty i poświęcili czas na ich realizację. Wiemy również, że na nas spoczywa spora odpowiedzialność – ważne jest, aby cały proces produkcyjny został dopracowany, a studenci wyszli z Programu wzbogaceni o nowe doświadczenia, nieoczywistą wiedzę i czuli satysfakcję.
Czego przede wszystkim uczą się studenci w fabrykach?
PE-P daje studentom okazję współpracy z producentem od początku procesu projektowego, a na uczelni z oczywistych powodów normalnie nie ma takiej możliwości. Już od etapu prototypowania studenci mają możliwość ciągłej konsultacji z technologami z działów współpracujących i uczą się wszystkiego od strony praktycznej. Dzięki temu są gotowi, aby po zakończeniu studiów bezproblemowo współpracować z działami technicznymi firm. Dodatkowo zaprojektowane produkty często mają szanse wdrożenia do produkcji masowej. Wartościowe jest również to, że przyszli projektanci pogłębiają wiedzę w zakresie najnowszych technologii stosowanych w zakładach przemysłowych.
Jaką korzyść z udziału w Programie odnosi producent?
Współpraca z młodymi ludźmi jest inspirująca. Często zaskakują mnie nieoczywistymi pomysłami i świeżością spojrzenia na kwestie projektowania. Dzięki PE-P firma cały czas ma kontakt z designerami, którzy za kilka lat będą wyznaczali trendy.
Jakie są wasze wspólne sukcesy po trzech edycjach PE-P?
Przede wszystkim świetne portfolia osób, które z nami współpracowały. Myślę jednak, że warto wyróżnić projekt Julii Pawlikowskiej, Olgi Mężyńskiej i Urszuli Burgieł, które brały udział w 10. edycji Programu Edukacyjno-Projektowego. Ich projekt Bouli cieszy się komercyjnym powodzeniem. Projekt Ani Hreckiej Comfee, który także jest w ofercie NOTI, jest moim ulubionym projektem.
W jakim kierunku Program powinien zmierzać?
Chciałbym, żeby projekt trwał dłużej i dał szansę jeszcze wielu innym młodym projektantom. Mam nadzieję, że dzięki prezentacji osiągnięć Programu na wystawach i w mediach wzrośnie świadomość konsumentów. Kupując meble zaprojektowane w ramach PE-P, wspierają nie tylko firmę NOTI, ale również młode polskie wzornictwo i przyszłych projektantów.
__________________________________
PROGRAM EDUKACYJNO-PROJEKTOWY fakty i liczby:
PE-P, program autorski prof. Katarzyny Laskowskiej, wystartował w 2001 r.
W piętnastu edycjach PE-P:
- wzięło udział 180 studentów oraz 49 firm,
- powstało ponad 500 projektów oraz 91 prototypów,
- 17 projektów zostało wdrożonych do produkcji (meble łazienkowe i wypoczynkowe oraz umywalki i aquaforma),
- 13 kolejnych projektów jest przygotowanych do wdrożenia.
Animatorem PE-P jest od 15 lat dr hab. Katarzyna Laskowska, prof. nadz. UAP, kierownik Pracowni Programów Edukacyjnych i Współpracy z Przemysłem.
Partnerami PE-P były dotychczas następujące firmy:
ATLAS Meble Kuchenne, Balma, Biznes Meble, Black Red White, Blum, Bosch, BRW, DEFRA, Deign Alive, Egger, Forbo, Hettich, NOTI, Marmorin, Meliński-Minuth, MBH, MIKOMAX, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Moelke kuchnie, KRIS MAR, Kronospan, Kronopol, Kronospan HPL, Paged, Pfleiderer, Profap, PROFIm, PROFUNDO, POSNET, Ridex, Schattdecor, SIRO, SITAG, UMWW, VOX Meble, ZAMEK Cieszyn.
90 proc. absolwentów UAP, którzy uczestniczyli w Programie Edukacyjno-Projektowym, pracuje w zawodzie.