NOTI na ekspozycji wystawy Muzeum Narodowego w Krakowie od 6. kwietnia
W tym roku marka NOTI podjęła współpracę z Muzeum Narodowym w Krakowie, które zaplanowało wystawę Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989. Ma ona opowiedzieć o wzornictwie rozumianym nie tylko jako zaspakajanie potrzeb rynkowych, ale również jako działania kulturotwórcze. "Druga strona rzeczy" świadczy o kondycji społecznej – umiejętnościach technologicznych, zdolnościach marketingowych, możliwościach organizacyjnych, ale przede wszystkim o wartościach, wrażliwości, aspiracjach. Ekspozycja ukaże charakterystyczne tendencje, na który miały wpływ zarówno zmiany gospodarcze, jak i różne podejścia do projektowania w Polsce.
Jest nam niezmiernie miło, że na ekspozycji wystawy będzie prezentowanych aż 11 kolekcji NOTI. Dodatkowo, data inicjatywy zbiega się z Jubileuszem 40-lecia działalności gospodarczej założyciela NOTI i BALMA - Ryszardem Balcerkiewiczem.
Kolekcje pochodzą z różnych okresów i zostały zaprojektowane przez indywidualistów współpracujących z fabryką. Meble mają jednak wspólny mianownik - gen designu. W NOTI udało się stworzyć pewien rozpoznawalny kod stylistyczny, który można określić jako nowoczesny i elegancki.
Na ekspozycji prezentowane będą kolekcje:
design: Towarzystwo Projektowe (Jerzy Porębski i Grzegorz Niwiński), 2005
Fotele i sofy o finezyjnym kształcie i charakterystycznej smukłej linii. Nazwa kolekcji jest zarazem charakterystyką mebla, wygiętego w literę S.
design: Anna Hrecka, 2007
Kolekcja foteli Comfee, zainspirowana eterycznym dmuchawcem, to lekkie i bardzo wygodne siedziska budujące, we wnętrzu, atmosferę spokoju i wypoczynku. Wyjątkową wygodę użytkowania zapewnia nowatorska konstrukcja zawieszenia siedziska na metalowym stelażu.
design: Tomek Rygalik, 2008
Termo to nowoczesna interpretacja kształtu siedzisk do wnętrz publicznych. Użytkownik ma możliwość montowania różnych elementów systemu do formy w kształcie wanny wykonanej z włókna szklanego. Bogactwo wariantów ułożenia siedziska względem oparcia i połączenie ich z dodatkowymi elementami - pufem lub stolikiem - daje szerokie pole do tworzenia fantazyjnych kompozycji mebla modułowego.
design: Renata Kalarus, 2009
Krzesło Comma nawiązuje profilem do interpunkcyjnego przecinka, znaku zatrzymania się na złapanie oddechu, w tym wypadku....przy stole. Usunięcie wybranej części z jednorodnej bryły pozwoliło zbudować siedzisko o optymalnych parametrach użytkowych z praktyczną, półokrągłą przestrzenią: miejscem dla lędźwi i grubszej garderoby.
design: Piotr Kuchciński, 2009/2016
Rodzina sof, foteli, krzeseł i stolików o wyróżniającym się kształcie inspirowanym zabawkami składanymi z papieru - origami. Kolekcję wyróżniają podłokietniki i oparcie w charakterystycznym kształcie trapezów odchylonych na zewnątrz.
Manta Lounge to ekskluzywny mebel z zagłówkiem i podnóżkiem, o wysokich walorach wzorniczych i dopracowanej ergonomii.
design: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu (Julia Czechowska, Olga Mężyńska, Urszula Burgieł) - współpraca w ramach Programu Edukacyjno-Projektowego (PE-P), 2011
Nieregularne amorficzne formy sof Bouli powstały, by zaskoczyć użytkowników przestrzeni niekonwencjonalną formą oczekiwania. Zróżnicowana powierzchnia brył umożliwia przyjmowanie wygodnych pozycji, sprawia wrażenie lekkości i miękkości formy.
design: Tomasza Augustyniak, 2011
Kolekcja Stone charakteryzuje się oryginalnym i nowoczesnym kształtem, nawiązującym do klasyki Bauhaus. Rodzina składa się z sof i foteli w kilku wariantach, z podłokietnikami lub bez oraz podnóżka, tworzącego wraz z fotelem ciekawą wersję szezlongu.
design: Piotr Kuchciński, 2012
Trefle to wyjątkowa interpretacja zwykłego stołka. Fantazyjna forma pufa, taboretu i hokera kształtem przypomina czterolistną koniczynę przynoszącą szczęście. Puf może pełnić funkcję stolika dzięki niezależnemu, nakładanemu blatowi, który może służyć jako taca.
Design: Piotr Kuchciński, 2013
Kolekcja nagrodzona Red Dot Product Design Award, odwołująca się do lat 60-tych, szczególnie do fotela '366' Józefa Chierowskiego. To połączenie estetyki vintage i współczesnych kształtów - formę wyróżniają mocno zarysowane krawędzie drewnianych podstaw i tapicerowanych siedzisk.
design: Mikołaj Wierszyłłowski i Projektanci, 2013
Inspiracją dla formy Teddy Bear była sentymentalna podróż w przeszłość, do "złotego" okresu polskiego wzornictwa (lata 50/60) i klimatu lat dziecięcych. Użytkownik, w zależności od swoich upodobań i wymagań bawi się bryłami, zestawia budując fotele, sofy - większe, mniejsze, niższe, wyższe. To niczym zabawa klockami.
design: Tomek Rygalik, 2015
Kolekcja siedzisk nagrodzona Red Dot Product Design Award, odnosi się do fotela Tulipan projektu Teresy Kruszewskiej z 1973 roku. Forma Tulli jest jednocześnie efektowna, a zaraz nieskomplikowana. Charakterystyczne są subtelnie rozchylone podłokietniki oraz technologia pozwalająca na użytkowanie zarówno na zewnątrz, jak i wewnętrz obiektów.
Wystawa trwa od 6. kwietnia do 19. września. Wernisaż, natomiast, odbędzie się w czwartek 5. kwietnia o godz. 18-tej w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie, al. 3 Maja 1l.
Zapraszamy do Krakowa i życzymy kulturalnego "po godzinach"
Zdjęcia i informacja prasowa NOTI